З 22-28 квітня 2024 року в Україні проходитиме Європейський тиждень імунізації. Цей тиждень відзначається щорічно за ініціативи Всесвітньої організації охорони здоров’я з метою підвищення рівня обізнаності населення щодо важливості щеплень для захисту людей різного віку від хвороб.

 

 Свідоме ставлення до збереження здоров’я формується з дитячих років!

Корисні матеріали:  

 

Download
Довідник “Відповіді на складні запитання батьків про вакцинацію”
Довідник .pdf
Adobe Acrobat Document 9.9 MB

ШАНОВНІ БАТЬКИ !
          Відповідно до розпорядження Долинської міської ради від 15.02.2024 № 53 "Про роботу закладів дошкільної освіти Долинської міської ради у літній період 2024 року" у ЗДО (яла-садок) "Теремок" Долинської міської ради з 03.06.2024 року по 28.06.2024 року буде призупинено освітній процес.
Download
53 розпорядження ЗДО літній період 2024
Adobe Acrobat Document 883.3 KB

ШАНОВНІ БАТЬКИ !

Відповідно до рішення Долинської міської ради від 21.12.2023 № 2528 - 39/2023 п.4 "Про встановлення вартості безоплатного гарячого харчування учнів, вихованців у закладах освіти Долинської міської ради та встановлення батьківської плати за гаряче харчування у 2024 році.

          Вартість гарячого харчування у закладах дошкільної освіти Долинської міської ради            з 1 січня 2024 року становитиме:

- для вихованців вікової групи від 4 до 6 (7) років-70 грн на день;

- для вихованців вікової групи від 1 до 4 років -50 грн на день.

Згідно ст. 35 Закону України «Про дошкільну освіту» (із змінами) встановити, що батьки вносять плату за харчування дітей у закладі дошкільної освіти в розмірі 60 відсотків вартості харчування:

-          вихованців вікової групи від 4 до 6 (7) років- 42 грн на день;

-          вихованців вікової групи від 1 до 4 років -30 грн на день.

Download
Рішення від 21.12.2023 №2528-39-2023.pdf
Adobe Acrobat Document 1.3 MB

ШАНОВНІ БАТЬКИ !

       Рішенням Долинської міської ради від 24.10.2023 № 2412-35/2023 внесено зміни до рішення міської ради від 21.04.2021 №278-9/2021 "Про закріплення території обслуговування за закладами дошкільної освіти та дошкільними структурними підрозділами ЗЗСО Долинської міської ради"

     Відповідно до рішення Долинської міської ради від 24.10.2023 № 2412-35/2023, за ЗДО (ясла-садок) "Теремок" Долинської міської ради закріплені території обслуговування: м. Долина,            с. Діброва, с. Новичка, с. Надіїв, с. Яворів.

Download
Рішення по території обслуговування 2412
Adobe Acrobat Document 400.6 KB


ШАНОВНІ БАТЬКИ !

     На час дії воєнного стану, мінімізовуємо висвітлення інформації про наш заклад дошкільної освіти в медіа чи соціальних мережах, на Facebook-сторінці, щоб не наражати учасників освітнього процесу та людей поруч із закладом на небезпеку.

   Для отримання інформації про роботу ЗДО "Теремок" та ведення освітнього процесу, запрошуємо відвідати сайті нашого закладу, також для інформування батьків, у кожній віковій групі ЗДО "Теремок" створений індивідуальний груповий чат з батьками.

 


ВИСВІТЛЕННЯ ІНФОРМАЦІЇ ПРО ЗАКЛАД ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ 

20.09.2022

Навчальний рік розпочався, заклади освіти здійснюють освітній процес у різних формах: дистанційній, очній, змішаній. Водночас у медіа, соціальних мережах та на вебсайтах ширяться сюжети й дописи щодо роботи закладів до навчального року, особливостей здійснення освітнього процесу, в яких називаються та демонструються заклади освіти, їхні укриття, кількість дітей, демонструються світлини з дітьми у закладах освіти тощо. 

Така, на перший погляд, звичайна інформація про заклад освіти та його роботу (текстова, а також фото та відео), його працівників та здобувачів, висвітлена чи то медіа, чи самими учасниками освітнього процесу, чи владою, чи громадськістю може бути ризикованою для життя та безпеки учасників освітнього процесу та людей поруч. Адже ворог не зупиняється ні перед чим, нищить як військові, так і цивільні об’єкти. 

Крім того, дуже важливо провести комунікацію з усіма учасниками освітнього процесу щодо висвітлення роботи закладу освіти й розв’язати питання щодо допуску до закладу сторонніх осіб, які можуть розповсюдити важливу інформацію про заклад. 

У цій публікації пропонуємо вашій увазі:

·          законодавчі обмеження щодо  проведення фото та відеозйомки під час воєнного стану (обмеження права збирати та поширювати інформацію, використання повітряного простору, згода на фото та відеозйомку);

·          пропозиції, розроблені  Службою  освітнього омбудсмена та Асоціацією Digital Ukraine для медіа, працівників закладів освіти, учасників освітнього процесу щодо висвітлення інформації про заклад освіти в умовах воєнного стану та проведення фото й відеозйомки;

·          ізраїльський досвід захисту шкіл.

Ми розуміємо, що умови воєнного часу змушують нас швидко реагувати та уточнювати власні дії у конкретних ситуаціях, тому будемо вдячні за конструктивні коментарі та пропозиції щодо того, як можна забезпечити прозорість діяльності закладів освіти без суттєвих ризиків для безпеки всіх учасників освітнього процесу.

 

 ЗАКОНОДАВЧІ ОБМЕЖЕННЯ ЩОДО  ПРОВЕДЕННЯ ФОТО ТА ВІДЕОЗЙОМКИ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

 

Обмеження права збирати та поширювати інформацію

Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір (стаття 34 Конституції України). Але на період воєнного стану це право може тимчасово обмежуватися (Указ Президента України № 64/2022). Наприклад, рішенням Ради оборони Тернопільської області від 31 березня 2022 року №32 було визначено на період воєнного стану заборонити фото та відеозйомку, зокрема місць масових скупчень людей. Заклади освіти також є місцями масових скупчень людей.

 Використання повітряного простору

У довоєнні часи з нагоди свят, заходів, для підготовки святкових відеороликів деякі органи місцевої влади, заклади освіти та учасники освітнього процесу здійснювали відеозйомку території закладу та його околиць із дронів або інших літальних апаратів. 

Звертаємо увагу, що, відповідно до пункту 30 Положення про використання повітряного простору України, забороняється використання повітряного простору України (тобто, зокрема й відеозйомка з дронів, квадрокоптерів, безпілотників):

·         над атомними станціями, гідроелектростанціями, греблями, важливими державними об’єктами, природними заповідниками, об’єктами або промисловими підприємствами підвищеної екологічної небезпеки;

·         у разі виникнення загрози національній безпеці, суверенітету над повітряним простором України, територіальної цілісності України або під час збройного конфлікту, проведення спеціальних операцій, пов’язаних із протидією протиправній діяльності на державному кордоні, збереженням територіальної цілісності України та конституційного ладу.

На період воєнного стану запуск безпілотників проводиться виключно за погодження Служби безпеки України.

Згода на фото та відеозйомку

Інформація про фізичну особу є конфіденційною інформацією (частина 1 статті 21 Закону України «Про інформацію»). Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини (ч. 2 статті 11, ч. 4 статті 21 Закону України «Про інформацію»). 

Хоча окремо питання фото- і відеозйомки та використання фото дітей окремо законодавством України не врегульовано, з урахуванням вищезазначених норм законодавства для неповнолітнього згоду на фото- чи відеозйомку мають надавати батьки. 

Проте варто враховувати, що в умовах воєнного стану розповсюдження конфіденційної інформації про людину навіть за її згодою може становити загрозу для  життя і здоров’я  людини та її родини. 

Адже навіть фільмування лише закладу, без присутності людей у кадрі, може бути небезпечним для всіх, хто у ньому навчається та працює. Тому рекомендуємо медіа, керівникам закладів освіти та учасникам освітнього процесу мінімізувати оприлюднення зйомок на території та в закладі. 

Однак, наголошуємо, що можливість фіксації порушення прав з метою подальшого усунення порушень та відновлення прав не скасована. 

Керуючись ст. 32 Конституції України   та Рішенням Конституційного Суду України, зйомки на мобільний телефон (що є збиранням інформації) протиправних дій, що здійснюється особою, яка обіймає посаду, пов’язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, посадових або службових повноважень, допускаються без їх дозволу за умови, що зйомки спрямовані на захист прав людини.  Докладніше – у нашій окремій публікації щодо фото та відеофіксації протиправних дій під час освітнього процесу.

Звертаємо увагу, що йдеться саме про зйомку з метою фіксації протиправних дій для підтвердження фактів порушення прав та додавання такого відео, наприклад, до звернення або доказом у суді, а не для публічного оприлюднення у соціальних мережах, медіа.

 ПРОПОЗИЦІЇ ДЛЯ МЕДІА, ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ, УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЩОДО ВИСВІТЛЕННЯ ІНФОРМАЦІЇ ПРО ЗАКЛАД ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ ТА ПРОВЕДЕННЯ ФОТО Й ВІДЕОЗЙОМКИ

Навіть мінімізувавши фото та відеозйомки закладу освіти або їх оприлюднення медіа мають пам’ятати про правила безпечного висвітлення інформації. Безпека здобувачів та працівників кожного закладу залежить також безпосередньо від інформаційної компетентності  керівника та учасників освітнього процесу цього закладу щодо того, яку інформацію та як варто поширювати публічно в медіа чи соціальних мережах або на сайті закладу освіти.

Наводимо прості, але дуже важливі пропозиції щодо того, як правильно розповідати про освітній процес із застосуванням фото- та відеозйомки, щоб не наражати учасників освітнього процесу та людей поруч із закладом на небезпеку:

·         здійснювати зйомку без позначення геолокації закладу освіти;

·         не зазначати назви та адреси закладів  освіти у сюжеті чи публікації, соціальних мережах;

·         здійснювати зйомку без потрапляння у кадр сусідніх будівель та споруд, особливо об’єктів критичної інфраструктури, не показувати транспортні зупинки поруч із закладом;

·         якщо поруч із закладом влучила ракета або працювала ППО – не викладати фото та відео потрапляння;

·         не знімати на офіційних заходах військовослужбовців та їх родичів, а також не позначати їх у соціальних мережах;

·         не здійснювати зйомку, не повідомляти про наявність та кількість  в закладі освіти дітей та рідних військовослужбовців, працівників органів безпеки та правоохоронних органів,  медичних працівників, які працюють на території бойових дій, полонених;

·         не публікувати матеріали, фото та відео фрагменти, на яких можна визначити розташування укриттів з прив’язкою до місцевості;

·         не знімати та не публікувати напрямки евакуації закладів освіти;

·         не повідомляти форму навчання у закладі освіти;

·         не висвітлювати інформацію щодо форми навчання закладу освіти/зміни форми навчання (дистанційна, очна, змішана чи очно-дистанційна), не розміщувати цю інформацію на вебсайтах та у соціальних мережах;

·         перед тим, як здійснювати чи надавати дозвіл на фото та відеозйомку в закладі освіти, переконатися, чи немає заборони місцевої влади щодо зйомки місць масових скупчень людей;

·         працівникам ЗМІ обов’язково надавати свої журналістські посвідчення, а працівникам закладів освіти перевіряти наявність посвідчень, ретельно перевіряти термін дії посвідчення та фіксувати дані з цих посвідчень, щоб не допустити до закладу сторонніх осіб; 

·         не дозволяти робити та не оприлюднювати світлини й відео дітей, які дають змогу зрозуміти форму навчання закладу освіти та визначити кількість дітей, які навчаються;

·         не повідомляти в медіа та соцмережах інформацію щодо наявності чи відсутності  охорони у закладі освіти;

·         не анонсувати публічно заходи з очною присутністю учасників освітнього процесу;

·         розміщувати чи надавати медіа інформацію про очні заходи після їхнього проведення;

 

Керівників закладів освіти просимо:

·         розробити правила безпеки щодо висвітлення інформації про роботу закладу освіти та учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану на сайті закладу, в соціальних мережах та медіа.

·         Проінформувати та постійно комунікувати з дітьми та батьками щодо безпеки та правил висвітлення інформації про роботу закладу освіти у соціальних мережах та медіа, в закритих батьківських, учнівських та педагогічних чатах. 

·         Обмежити доступ до закладу сторонніх осіб, що зменшує ризики несанкціонованої фото та відеозйомки закладу та передачі інформації про роботу закладу стороннім особам. 

·         Забезпечити охорону закладу освіти.

·         Допуск батьків до закладу освіти здійснювати за погодженням з адміністрацією закладу за умови підтвердження особи. Здійснювати письмовий облік відвідувачів із пред’явленням документів, які посвідчують особу.

·         Забезпечувати допуск до укриття в закладі освіти лише для учасників освітнього процесу. Якщо заклад освіти працює в будь-якій, крім дистанційної форми, органи влади та заклад освіти обов’язково повинен попередити мешканців прилеглих будівель, що в разі небезпеки заклад освіти не слугуватиме укриттям для жителів та працівників прилеглих будівель і надати інформацію про інші укриття у відповідному районі.

Водночас хочемо наголосити, що, дбаючи про безпеку учасників освітнього процесу, не слід забувати про дотримання вимог статті 30 Закону України “Про освіту” щодо прозорості та інформаційної відкритості закладу освіти. Загалом норми цієї статті не передбачають висвітлення такої інформації, яка могла б бути небезпечною. Також керівник не повинен зловживати своїми повноваженнями й обмежувати законні права батьків, наприклад, перевіряти стан укриття, прикриваючись дотриманням правил безпеки висвітлення інформації про заклад освіти в умовах воєнного стану.

 

 ІЗРАЇЛЬСЬКИЙ ДОСВІД ЗАХИСТУ ШКІЛ 

Попри війну й легалізацію та застосування у країні зброї, школи в Ізраїлі зазнають найменшої кількості збройних нападів, терактів у порівнянні зі школами інших країн, у яких панує мир. Тому ми проаналізували досвід забезпечення безпеки у школах Ізраїлю.

Забезпечення охорони закладу

У 2012 році в Ізраїлі був виданий циркуляр генерального директора * щодо забезпечення безпеки закладів освіти, зокрема від встановлення вибухових пристроїв усередині або поблизу закладу освіти, стрілянини чи захоплення закладу освіти. Нижче наводимо тези цього документу.

У школах, де навчається понад сто учнів, передбачається професійний охоронець. Він проходить тренінгові навчання за стандартами, затвердженими ізраїльською поліцією. Загальна відповідальність за роботу охоронців покладається на поліцію Ізраїлю. Повсякденна робота охоронців здійснюється через органи місцевого самоврядування. Діяльність охоронців контролюється охоронною компанією на підставі угоди, підписаної між охоронною компанією та місцевою владою і відповідно до інструкцій поліції. 

Перевірки закладу охоронцем

Відповідно до циркуляра *, до початку занять охоронець здійснює ранкову перевірку всієї території школи та найближчих околиць щодо виявлення підозрілих осіб, предметів та транспортних засобів (оглядає сміттєві баки, пісочниці, рослинність тощо), адже критичними є години, коли заклад порожній. Охоронець зобов’язаний зачинити всі ворота в закладі освіти до того, як учні входять до приміщення, та провести такий ранковий огляд перед початком уроків. 

Також охоронець зобов’язаний здійснювати регулярну перевірку закладу в навчальний час – мінімум двічі, бажано перед виходом здобувачів на перерву. 

У навчальний час охоронець повинен перебувати біля головних воріт закладу, щоб контролювати територію вхідних воріт та шкільне подвір’я та реагувати у разі надзвичайних подій. У періоди, коли здобувачі прибувають/йдуть із закладу, охоронець має спостерігати та контролювати шляхи доступу до закладу освіти, оскільки це відомі для здобувачів та сторонніх осіб фіксовані години з великим скупченням людей. У ці періоди часу охоронець має бути готовим відреагувати навіть на подію, яка може статися поза стінами школи. 

Допуск сторонніх

Згідно з циркуляром *, упродовж періоду навчання усі ворота для входу на територію закладу зачинені відповідно до вказівок охоронця та за погодженням з офіцером безпеки ізраїльської поліції. 

Охоронець зобов’язаний реєструвати сторонніх осіб і транспортні засоби, які в’їжджають на територію школи.

У разі звернення до закладу невідомої охоронцеві особи, охоронець перевіряє її особу за посвідченням або будь-якою іншою ідентифікаційною карткою, з’ясовує мету входу та передає деталі до секретаріату закладу (через телефон, домофон або особисто), і секретаріат схвалює або забороняє вхід цієї особи. Якщо в особи є сумка чи пакет, охоронець має її обшукати. Якщо охоронець залишає ворота на короткий час, щоб передати інформацію секретаріату, він повинен замкнути ворота та залишити на них табличку «охоронець здійснює перевірку». Відомості про тих, хто входить до воріт закладу освіти, фіксуються у журналі щоденно на окремій сторінці. 

Без дозволу закладу освіти після закриття воріт до закладу освіти вхід особам забороняється, зокрема навіть батькам, братам, сестрам учнів. 

Елементи, які повинні встановлюватися в кожній школі згідно з інструкціями ізраїльської поліції

·         Звичайний стандартний * паркан (має чітко встановлені вимоги до матеріалу виготовлення паркана та розмірів, щоб паркан забезпечував захист)

·         Ворота аварійного виходу (їх кількість залежить від розміру закладу освіти)

·         Система оповіщення 

·         Засоби зв’язку між будкою охорони та секретаріатом закладу (контакт/домофон/телефон)

·         Будка охорони.

Камери спостереження

Одним з елементів забезпечення безпеки закладів освіти Ізраїлю є встановлення камер відеоспостереження. 2015 року Міністерство освіти Ізраїлю опублікувало циркуляр «Камери в закладах освіти – регламент їх впровадження та способи їх встановлення» *, який врегульовує порядок встановлення та використання камер у школах. Звертаємо увагу, що, відповідно до цього циркуляру, встановлення камер не є обов’язковим. Водночас документ наголошує на важливості збереження права на приватність здобувачів освіти та працівників закладу в разі їх встановлення.

Камери дозволяється розміщувати всередині та на периферійній території закладу освіти (вхідних воротах, огорожі), щоб забезпечити безпеку закладу та запобігти проникненню сторонніх осіб. Відповідно до документа, рішення про розміщення камер на внутрішній території школи з метою їхньої роботи в навчальний час приймає директор закладу освіти з погодженням із директором округу. Рішення про встановлення камер у периферійній зоні школи з метою їх роботи в навчальний час приймає власник закладу освіти або місцеве управління освіти чи служби безпеки за погодженням із директором закладу освіти та з місцевою владою або з окружним управлінням Міністерства освіти та  поліцією Ізраїлю.

Три стани щодо безпеки в закладі освіти та посилення безпеки

Як зазначає циркуляр *, ізраїльська поліція встановлює три стани щодо безпеки закладів освіти: 

1.      Режим очікування  — це звичайний режим, у якому виконуються звичайні дії з безпеки, визначені для щоденних операцій. 

2.      Стан тривоги — відбувається під час підготовки до святкового періоду, важливих дат і вимагає, щоб охоронці пройшли інструктаж від охоронця Управління відповідно до оновлених інструкцій поліції. 

3.      Статус тривоги – це ситуація, в якій система безпеки готується перешкодити ворожій диверсійній діяльності на певній території. Ця ситуація вимагає посилення охорони та вжиття додаткових запобіжних заходів в установі, інструктаж персоналу установи щодо підвищення пильності та здійснення посиленого патрулювання поліцейськими автомобілями Ізраїлю в регіоні. 

Після отримання повідомлення про підвищення рівня тривоги в закладах освіти безпека охорони посилюється відповідно до інструкцій ізраїльської поліції та під її відповідальність, зокрема:

·         поліція Ізраїлю за необхідності збільшує кількість охоронців закладах освіти

·         на прохання департаменту безпеки ізраїльської поліції збільшуються мобільні відвідування закладів поліцією. 

 У деяких випадках сили безпеки або офіцери служби безпеки повідомляють школи про те, що вони повинні посилити пильність щодо безпеки. У цих випадках заходи щодо безпеки в школі принципово не змінюються, але директор і помічник служби безпеки забезпечать пильність вчителів і персоналу.

*неофіційний переклад українською мовою

Український проєкт «Спеціаліст з безпеки в освітньому середовищі»

За інформацією заступниці Міністра внутрішніх справ України Катерини Павліченко, з  1 вересня в українських закладах освіти окремих територіальних громад розпочали роботу перші 17 спеціалістів з безпеки в межах проєкту «Спеціаліст з безпеки в освітньому середовищі». Спеціаліст з безпеки, зокрема взаємодіятиме з поліцейськими та рятувальниками, слідкуватиме за станом безпеки у школі та за виконанням дітьми усіх заходів безпеки. Для цього всі спеціалісти з безпеки пройшли двотижневе очне навчання на базі Національної академії внутрішніх справ і продовжать дистанційне.

 

Проєкт «Спеціаліст з безпеки в освітньому середовищі» втілено МВС України разом із UNICEF Ukraine, Міністерством освіти і науки України та за співпраці з багатьма інституціями, зокрема Службою освітнього омбудсмена. Розробка проєкту розпочалася рік тому, водночас проєкт буде видозмінюватися відповідно до умов ч асу та масштабуватися до національного рівня. 



КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ!

 

ЯКЩО ОТРИМАЛИ СИГНАЛ ТРИВОГИ

https://www.facebook.com/100068881763653/posts/262988756007181/

ЯК ПІДГОТУВАТИ УКРИТТЯ

https://www.facebook.com/100068881763653/posts/263034282669295/

ТРИВОЖНА ВАЛІЗА ДЛЯ НАСЕЛЕННЯ

https://www.facebook.com/100068881763653/posts/263004592672264/

ПЕРЕЛІК ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ

https://www.facebook.com/100068881763653/posts/263017606004296/


Правила поведінки  в умовах воєнного стану

Пам’ятай? те, що в критичний? момент необхідно бути зібраними? сфокусованими, не реагувати на можливі провокаціі. Від цього залежить ваша безпека!

Дотримуйтесь порад? Носіть із собою документ, що посвідчує особу. ?Тримайте в кишені одягу записи про групу крові й про можливі проблеми зі здоров’ям. ?Намагайтеся якнайменше перебувати поза житлом і роботою, уникайте місць скупчення людей. ?За можливості уникайте демонстрації патріотичної атрибутики: це може спровокувати агресора. ?Пам’ятайте, де розташовані найближчі від оселі, роботи чи місць, які ви часто відвідуєте, сховища та укриття.

У жодному разі: ?Не повідомляйте про свої плани малознайомим людям, не сперечайтеся з ними. ?Уникайте колон техніки й не стійте біля військових машин. ?Не фотографуйте й не знімайте відео в присутності людей у військовій формі. ?Не спостерігайте за ходом військових дій, ховайтеся одразу, як почуєте постріли. ?Не носіть із собою зброї, не показуйте військовим нічого, що навіть за формою може нагадувати зброю. ?Не підбирайте покинутої зброї або боєприпасів. ?Не торкайтеся вибухонебезпечних або просто невідомих чужих речей, бо звичайні побутові предмети можуть бути заміновані. ?Не носіть армійської форми, камуфльованого одягу чи одягу з шевронами. Надавайте перевагу одягу темних кольорів, що не привертає уваги.


Порядок дій у разі хімічної небезпеки

Фактори небезпеки викиду (розливу) хімічно небезпечних речовин:

- забруднення навколишнього середовища;

- небезпека для всього живого, що опинилося на забрудненій місцевості (загибель людей, тварин, знищення посівів);

- сильні руйнування на значній території внаслідок можливого хімічного вибуху. Після оголошення тривоги внаслідок надзвичайної ситуації відкрийте офіційні повідомлення місцевої влади та ДСНС і виконуйте те, що вказано в їхніх алгоритмах.

У випадку загрози хімічної небезпеки

Як діяти у випадку загрози виникнення хімічної небезпеки

1. Сирени і переривчасті гудки підприємств — це сигнал «Увага всім». Негайно ввімкніть приймач радіотрансляційної мережі або телевізор. Уважно слухайте інформацію про надзвичайну ситуацію і порядок дій.

2. При оголошенні небезпечного стану уникайте паніки.

3. Попередьте сусідів, надайте допомогу інвалідам, дітям і літнім людям.

4. Виконайте заходи щодо зменшення проникнення отруйних речовин у квартиру (будинок): щільно зачиніть вікна та двері, щілини заклейте.

5. Підготуйте запас питної води: наберіть воду в герметичні ємності, підготуйте найпростіші засоби санітарної обробки (мильний розчин для обробки рук).

6. Дізнайтеся у місцевих органів влади про місце збору мешканців для евакуації та уточніть час її початку.

7. Упакуйте в герметичні пакети та складіть у валізу документи, цінності та гроші, предмети першої необхідності, ліки, мінімум білизни та одягу, запас консервованих продуктів на 2–3 доби.

8. Перед виходом з будинку вимкніть джерела електро-, водо- й газопостачання, візьміть підготовлені речі, одягніть засоби захисту.

 

За раптового виникнення хімічної небезпеки

Як діяти у разі раптового виникнення хімічної небезпеки

1. Уникайте паніки.

2. Після повідомлення (по радіо або іншим засобам оповіщення) про викид (розлив) в атмосферу НХР і про небезпеку хімічного зараження дотримуйте передбачених заходів.

3. Надягніть засоби індивідуального захисту (ЗІЗ) органів дихання та найпростіші засоби захисту шкіри.

4. Якщо є змога, негайно залиште зону хімічного забруднення.

5. Якщо ЗІЗ немає і вийти з району аварії неможливо, залишайтесь у приміщенні та негайно та надійно герметизуйте його. Зменшіть можливість проникнення НХР у приміщення:

  — щільно зачиніть вікна та двері, димоходи, вентиляційні люки;

  — щілини в рамах вікон та дверей заклейте;

  — вимкніть джерела газо-, електропостачання та загасіть вогонь у печах.

6. Чекайте повідомлень від органів влади з питань НС за допомогою засобів зв’язку. 7. Швидко зберіть необхідні документи, цінності, ліки, продукти, запас питної води та інші необхідні речі у герметичну валізу та підготуйтеся до евакуації. Попередьте сусідів про початок евакуації. Надайте допомогу дітям, інвалідам та літнім людям. Вони підлягають евакуації в першу чергу.

8. Залишаючи приміщення (квартиру, будинок), вимкніть джерела електро-, водо- й газопостачання, візьміть підготовлені речі, одягніть ЗІЗ.

9. Виходьте із зони хімічного зараження в бік, перпендикулярний напрямку вітру, і обходьте тунелі, яри, лощини — у низинах може бути висока концентрація НХР.

10.За підозри на ураження НХР уникайте будь-яких фізичних навантажень, пийте велику кількість рідини (чай, молоко, сік, воду) і зверніться до медичного закладу. 11. Вийшовши із зони зараження, зніміть верхній одяг, ретельно вимийте очі, ніс і рот. Якщо є змога, прийміть душ.

12. Дізнайтеся на новому місці перебування у місцевих органів державної влади та місцевого самоврядування адреси організацій, що відповідають за надання допомоги потерпілому населенню.

 

 

Як проявляється отруєння НХР і як надати допомогу потерпілому

Хімічні сполуки можуть подразнювати очі, слизові оболонки, шкіру та дихальні шляхи. У людини може виникати утруднення дихання, кашель, виділення мокротиння, іноді з домішками крові, нежить, відчуття сухості в горлі, осиплість голосу, нежить, носова кровотеча, біль у грудях. Хімічне забруднення також може ускладнити хронічні захворювання легенів, як-от астма та емфізема.

При подразненні слизової оболонки очей — почервоніння, запалення, набряклість, помутніння рогівки, ураження райдужної оболонки очей. При гострих отруєннях — головний біль, запаморочення, загальна слабкість.

Допомога при ураженні НХР

Негайно захистіть органи дихання від подальшої дії НХР. Надягніть на потерпілого протигаз або ватно-марлеву пов’язку. Винесіть потерпілого із зони зараження та забезпечте йому спокій і тепло. За необхідності доправте потерпілого до медичного закладу.

Перша медична допомога ураженим НХР в осередку хімічного ураження полягає у захисті органів дихання, видаленні та знезараженні стійких НХР на шкірі, слизових оболонках очей, на одязі та негайній евакуації за межі зараженої зони.

Хлор

Ознаки отруєння

Під час вдихання парів хлору виникає ураження легень, яке супроводжується набряком киснево-поглинальних альвеол, які під час кашлю можуть розірватися з виділенням мокроти з кров’ю, внаслідок чого людина гине від нестачі кисню. Перша допомога

Одягніть протигаз і виведіть потерпілого із зони зараження. Робити штучне дихання не можна, необхідно у важких випадках застосувати кисневу інгаляцію. Забезпечте потерпілому повний спокій. Щоб зменшити подразнення, дайте потерпілому вдихати пари нашатирного спирту. Шкіру, рот, ніс промити 2%-вим розчином питної соди або водою. Як укомплектувати та зберігати аптечку на підприємстві.

Аміак

Аміак не має кольору, легший за повітря, тому швидко піднімається вгору. Використовуйте для захисту укриття, підвали та нижні поверхи будинків. Слід щільно закрити вікна і двері, бажано завісити віконні та дверні пройми тканиною, змоченою в лимонній кислоті або слабкому розчині оцту. У помешканні бажано пройти до ванної кімнати та включити душ на мілке розпилення — вода поглинає аміак із повітря.   

Не вмикайте вентиляцію: вона витягує чисте повітря та затягує забруднене

Різкий запах аміаку нагадує нашатирний спирт. Якщо відчули такий запах, варто дихати через зволожену марлеву пов’язку, змочену розчином оцтової або лимонної кислоти.

Ознаки отруєння:

нежить, кашель, важке дихання, задуха; підвищене серцебиття, порушена частота пульсу; при контакті з рідким аміаком виникає обмороження, можливий опік з пухирями, виразки.

Увага! Не доторкайтеся до розлитої рідини у випадку розливу рідкого аміаку і його концентрованих розчинів.

Перша допомога:

- винесіть постраждалого на свіже повітря;

- дайте подихати зволоженим повітрям (теплими водяними парами 10%-вого розчину ментолу в хлороформі);

- шкіру, слизові та очі промивайте водою або 2%-вим розчином борної кислоти щонайменше 15 хв; в очі закрапайте по дві-три краплі 30%-вого альбуциду;

- ніс змастіть оливковою чи вазеліновою олією;

- дайте потерпілому теплого молока з «Боржомі» або харчовою содою;

- у разі спазму голосових щілин треба зігріти ділянку шиї, зробити теплі ванночки, інгаляцію;

- у разі ураження шкіри обмийте її чистою водою, зробіть примочки з 5%-вого розчину оцтової, лимонної або соляної кислоти.

Як діяти після того, як хімічна небезпека минула

Коли отримали сигнал про закінчення хімічної небезпеки або за сприятливої зміни вітру після виходу із зони забруднення:

- відкрийте вікна й двері, провітріть приміщення;

- змініть верхній одяг; прийміть душ або вимийте відкриті частини тіла з милом; - уникайте будь-яких фізичних навантажень;

- промийте продукти харчування (овочі та фрукти) слабким (2%-вим) мильно-содовим розчином.


Як впоратися з тривогою та панікою. Поради психологині Світлани Ройз

 

Під час війни складно, але дуже важливо зберігати спокій, не піддаватися паніці, накопичувати сили й енергію, щоби берегти рідних людей і свою країну. На відкритій онлайн-зустрічі психологиня Світлана Ройз розповіла, як це можна робити. Публікуємо основні тези з цієї зустрічі.

Що таке стрес

Стрес — реакція нашого організму на небезпеку. Від слова «війна», звуку сирен у когось починається паніка, пришвидшується серцебиття, хтось плаче або тремтить. Людина починає метушитися чи навпаки — завмирає. Реакції різні, бо у нас різні типи нервової системи. Та усі вони — нормальні.

Стрес має три фази розвитку:

  1. Cтадія тривоги. Вона мобілізує усі сили організму, готує його до фізичної активності. 
  2. Cтадія стабілізації. Ми вже можемо раціонально сприймати інформацію, підвищується стійкість організму до різних впливів.
  3. Cтадія виснаження. На третій стадії захисні реакції організму послаблюються, людина відчуває сильну втому, стає вразливою. Нам треба подбати про те, щоб не доходити до стадії виснаження, допомагати собі відновлюватися на попередніх стадіях. 

Варто хоч на мить «відключатися» від стресу. Якщо можете по черзі з рідними перевіряти новини, відпочивати, спати — робіть це. Подумайте, як ще подбати про себе. Завдяки цій турботі зможете піклуватися і про тих, хто поруч.

Практичні вправи

«Заземлення»

Сядьте якомога зручніше. У нас є кілька точок опори (контакту), які допоможуть подолати паніку, відчути стабільність у власному тілі:

  • Перша точка — стопи ніг. Що би не відбувалося довкола, подивіться на свої ноги та перевірте, чи стійкі ваші стопи. Коли ми кажемо «земля похитнулася під ногами», втрачаємо важливу точку опори. Та коли звертаємо увагу на свої стопи, відчуваємо опору під ними, можемо знову рухатись.
  • Друга точка — спина. Якщо у вас є можливість спертися на щось, обіпріться. В ту мить, коли вам стає страшно, торкніться спиною до стіни чи до спинки стільця.
  • Третя точка — очі. Подивіться довкола. Якщо поруч із вами хтось є, зустріньтеся поглядом із цією людиною. Ми кажемо «у мене в очах потемніло» — виходимо із зорового контакту, коли нам страшно. Варто пам’ятати, що очі — важлива точка опори. Покліпайте, знайдіть яскраву точку поруч із собою.
  • Четверта точка — руки. Стисніть і розтисніть кулаки, потріть долоні. Цим ми допомагаємо собі вийти зі стресу.

Обійми

Коли нам страшно, ми втрачаємо контакт зі своїм тілом, «вилітаємо» з нього. Та тільки ним ми можемо витримати внутрішню напругу:

  • Обійміть себе руками. 
  • Якомога частіше загортайтеся у плед.
  • Покладіть ліву руку під праву пахву, праву — на плече. Поворушіть лівою рукою так, щоб ви відчули впадину під пахвою. Постукайте себе по правому плечу. Ця вправа допомагає «повернутися» у своє тіло, відчути його межі.

Екстрена допомога

  • Точка екстреної допомоги під час паніки та стресу — між безіменним пальцем та мізинцем. Натискайте на неї, коли стає страшно.
  • Повільно водіть очима: подивіться вгору, вниз, прямо, направо, наліво. Затримуйте погляд у крайніх точках. Ця вправа допомагає розслабитися.

Нормалізація серцебиття

Перехрестіть руки, долонями зобразіть «крила орла». Покладіть схрещені руки собі на груди та постукуйте ними: один удар на секунду. Проговорюйте подумки або вголос: «Я впораюся. Ситуація справді складна, але я впораюся».

Ця вправа допомагає повернути нормальний ритм серцебиття. Тут дуже важливо дотримуватися ритму. Якщо стукати швидше, ми, навпаки, прискорюємо своє серцебиття.

Потягування

Як тільки з’являється можливість, потягніться. Коли ми в стані стресу, наші м’язи спазмовані. Треба розтягувати їх, щоби повернути нормальний тонус і допомогти собі вийти зі стресу. 

Якщо ви перебуваєте в замкнутому просторі, потягніть хоча би пальці рук, пальці ніг, шию. 

Вправи для дихання

У стані стресу в нас перехоплює дихання. Ці вправи включають парасимпатичну нервову систему й допомагають подолати тривогу:

  • Дмухніть на великий палець. Уявіть собі, що задуваєте свічку: зробіть короткий вдих і довгий видих.
  • Зробіть вдих на два такти, а видих — на чотири, шість чи вісім тактів (стільки, на скільки у вас вистачить дихання).
  • Покладіть одну руку на живіт. Другу — складіть «човником» біля обличчя. Зробіть короткий вдих і довгий видих в «човник». Коли видихаєте, опускайте руку до грудей. Коли вдихаєте повітря, знову підіймайте її. Повторіть цю вправу кілька разів.
  • Можна також надувати повітряну кульку, співати, говорити скоромовки.

Як підтримувати себе в кризовій ситуації

  • Режим дня, рутинні справи створюють відчуття безпеки. Постарайтеся робити те, що запланували на сьогодні. Мова йде про звичайні прості дії: прийміть душ, приготуйте їжу, приберіть, складіть речі на якійсь поличці.
  • Не забувайте про свої фізіологічні потреби. Пийте воду. Нагадуйте собі й дітям, що треба піти в туалет. Не забувайте їсти. Носіть із собою жувальні гумки, маленькі цукерки. Їжте продукти з яскраво вираженим смаком — лимон, шоколад.
  • Спілкуйтеся з сусідами. Відчуття, що поруч є люди, заспокоює. Запропонуйте допомогу літнім людям, зателефонуйте рідним і знайомим.
  • Підтримуйте свої емоції, дайте можливість їм проявитись. Якщо вам хочеться плакати — плачте, якщо відчуваєте злість — говоріть лайливі слова. Це найбільш безпечний вихід злості. 

Як зібрати «скриню ресурсів»

Ми не знаємо, скільки часу доведеться витримувати напругу. Тому варто подбати про накопичення свого ресурсу. Що для цього потрібно:

  • емоційний контакт з іншими людьми;
  • раціональна логічна інформація;
  • віра (для людей, які вірять у вищі сили, в Бога — молитва, для інших — віра у себе, у свої сили);
  • підтримка соціальних зв’язків;
  • підтримка свого тіла — їжа та фізичні вправи;
  • уява — думайте і мрійте про те, чим ви будете займатися, коли війна закінчиться.

 

     З 1 січня 2022 року харчуємось за новим 3-х разовим, 4-х тижневим меню погодженим в територіальному підрозділі Держпродспоживслужби відповідно до вимог Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку.

 

  • З 1 січня 2022 року набирала чинності постанова №305 Кабінету Міністрів України «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку».

     Такі зміни прийняті, з метою: врегулювання організації харчування дітей з огляду на принципи здорового харчування, приведення енергетичної цінності раціону, структури харчування до Норм фізіологічних потреб населення в основних харчових речовинах і енергії.

Законодавчі норми які регулюють меню і харчування в ЗДО:

1) Про затвердження норм харчування у навчальних та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку

2) СанПін

3) Порядок організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах 

4) Інструкція з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах