Гурток

 « Наш  друг    Афлатун »

                       

            Девіз Афлатуна:

«Відрізняй правду від вимисла.

Досліджуй, думай, вивчай та дій.»

         Емблема програми – помаранчева дитяча долонька, яка символізує міжнародність проекту, дружність дітей різних націй. З іншого боку – зірочка Афлатун – іскорка, вогник, що прийшов з космосу і тепер супроводжує дітей в ході навчання, допомагає дітям проникнутись ідеєю  і краще вивчити їх права та обов’язки, навчитись правильно користуватись коштами.

         Для успішної реалізації програми дуже важливим є  забезпечення взаємодії всіх учасників освітнього процесу: педагогів, дітей, батьків.

     Мета гуртка – формувати у дошкільників елементарні економічні та фінансові знання, економічну культуру, трудову та моральну творчу мотивацію, готовність до самостійного пошуку способів пізнавальної інформації та принципово нових економічних відносин; уміння правильно орієнтуватися у різних  життєвих ситуаціях шляхом використання різних форм організації дитячої діяльності, спрямовану на формування навичок економічного мислення у дітей з урахуванням сучасних соціальних умов.

                    Завдання:

                        - сприяти залученню дітей до світу елементарних уявлень про економічні та фінансові процеси й об’єкти соціально-фінансової та економічної сфери життя через ознайомлення з навколишнім світом речей, людей, природи на регіональному матеріалі;

                       - формувати у дітей навички самопізнання через спілкування з людьми та практичну взаємодію зі світом, завдяки чому виникає особлива форма самосвідомості «Я та економічні цінності»;

                        - дати уявлення про різні потреби, обмеженість можливостей і задоволення потреб; про ресурси, як і для чого вони використовуються, які ресурси потрібні людині; про вироби, про те, як їх отримують; про обмін товарами й послугами, про гроші та їх значення;

                        - виховувати інтерес до економічних та фінансових знань на основі всіх видів дитячої діяльності та розвитку: екологічного виховання, математичного розвитку, художньо – мистецької діяльності, соціально – естетичного виховання;

                        - створювати сприятливі умови для ознайомлення батьків з основами соціально – фінансової та економічної освіти та виховання дітей дошкільного віку.

                   Принципи організації освітньої роботи з формування              фінансової та економічної та компетентності дітей за проектом

Суб'єктності.

                      Спрямованість педагогічного процесу на виховання дошкільнят як активних діячів, які перетворюють навколишнє середовище та самих себе. Діти перестають бути об'єктами впливу і стають учасниками спільної з дорослими діяльності.

Орієнтації на цінності.

                      Формування первинного економічного досвіду відбувається через систему загальнолюдських цінностей та особистісних якостей, необхідних для спілкування з людьми і успішної економічної діяльності в майбутньому.

Свідомості.

                      Використання методів навчання, які відкривають дітям можливість бути самостійними, активними, реальними суб'єктами процесу пізнання (творчі проекти, ігрова діяльність, спостереження тощо).

Системності.

                      Раціональне, послідовне та цілісне планування пізнавального матеріалу, дотримання логічної послідовності під час його подання.

Доступності.

                      Використання в освітньому процесі економічних понять, доступних для сприйняття дошкільнятами.

Доцільності.

                      Спрямування зусиль дитини на досягнення конкретної мети її діяльності, результатів, проектування дій, зміну їх відповідно до власних прагнень і конкретних обставин.

Інтегрованість завдань економічного виховання в усіх видах дитячої діяльності.

 

Форми та методи роботи:

- заняття;

- екскурсії;

- спостереження;

- сюжетно-рольові ігри;

- ігрові імпровізації;

- ділові ігри, тренінги;

- творчі завдання;

- презентації індивідуальних проектів;

- драматизація казок; продуктивна діяльність;

- різні види праці.

 

         Педагогічні прийоми:

- спостереження з показом,

- зіставленнями,

- створення проблемних ситуацій з пошуковими операціями,

- заохочення,

- стимулювання,

- синтез різних видів ігор з використанням певних предметів, зокрема грошей.

Основні компоненти програми

           Програма   складається з п'яти ключових компонентів, що несуть в собі соціально-фінансові та економічні поняття розширення прав і можливостей людини.

1. Особистісне розуміння і дослідження.

                       Дітей спонукають до самопізнання і більшої впевненості в собі, вони досліджують, усвідомлюють і оцінюють різні характеристики, які роблять їх унікальними, неповторними.

2. Права і обов'язки.

                       Програма «Афлатот» втілює принципи Конвенції ООН про  права  дитини. Малята здобувають знання про свої права, спільно з дорослими ініціюють та організовують заходи, які спрямовані на реалізацію прав дитини.

3. Заощадження і витрати.

                        Діти вчаться відповідально використовувати й накопичувати фінансові, природні та інші види ресурсів, робити заощадження і розумно витрачати.

4. Планування і бюджет.

                        Планування та складання бюджету допомагає дітям зрозуміти, що вони самі можуть впливати на своє майбутнє, дозволяє дітям встановлювати особисті та фінансові цілі. Вони дізнаються, як робити конкретні кроки в напрямку досягнення мети, яку вони ставлять перед собою.

5. Дитяча соціальна і фінансова ініціатива.

                           Дитину націлюють на сприймання себе як активного учасника та члена суспільства. Соціальні та фінансові проекти є логічним продовженням різних напрямків навчання і заходів програми «Афлатот». В рамках фінансових програм діти заробляють гроші за допомогою власних ініціатив, завдяки чому вони дізнаються більше про ринок.

 

Розділи програми:

Розділ 1. Ти, Я і Афлатун.

                    Розвиток позитивного і сприятливого сприйняття своєї особистості. Особлива увага звертається на:

  формування самосвідомості;

  вивчення власного тіла та його функцій;

  ознайомлення з різними видами емоцій, вміння їх розуміти та виражати.

Розділ 2. Я і моя сім'я.

                    Турбота про людей, яких ми любимо Цей розділ присвячений висвітленню важливості взаємин в родинах дошкільнят.

Розділ 3. Я і мої друзі.

                     У цьому розділі йдеться про важливість дружби, про те, що друзі роблять один для одного і що отримують натомість.

Розділ 4. Я і суспільство.

                      Живемо і працюємо разом. Мета даного розділу закріпити у свідомості дітей поняття суспільства і сусідства, почати вивчення основних процесів продажу і покупки.

Розділ 5. Я та гроші.

                   Витрачаємо, накопичуємо і ділимося. У цьому розділі вивчаються основні фінансові поняття, завдяки яким діти зможуть зробити перші кроки в напрямку соціальної та фінансової освіти. Розділ структурований таким чином, щоб діти мали можливість спочатку розібратися, що таке гроші, а потім усвідомити їх цінність; що означає витрачати, накопичувати і ділитися.

 

Умови реалізації гуртка

1. Створення відповідного  предметно-розвиваючого середовища.

2. Забезпечення комплексного підходу до процесу економічного виховання: формування елементарних економічних та фінансових знань, умінь, навичок, особистісних якостей, необхідних для успішної економічної діяльності.

3. Залучення всіх видів дитячої діяльності та розвитку: екологічного виховання, логіко-математичного розвитку, художньо – мистецької діяльності, соціально – естетичного виховання для викликання інтересу до економічних знань.

4. Надання можливості дітям залучатися до світу елементарних уявлень про економічні та фінансові процеси й об’єкти соціально- фінансової та економічної сфери життя через ознайомлення з навколишнім світом речей, людей, природи.

5. Проведення цільових прогулянок, екскурсій, тематичних занять економічного спрямування (один раз на тиждень).

6. Організація різних видів економічних ігор (дидактичних, настільно-друкованих, сюжетно-рольових, рухливих, ігор-презентацій, ігор-стратегій) і поступове впровадження цих ігор.

7. Читання художньої літератури, фольклору, авторських казок економічної тематики, проведення театралізацій за змістом цих творів.

8. Моделювання реальних життєвих ситуацій економічної спрямованості, розв'язання творчих завдань.

9. Проведення свят, розваг на економічну тематику, оформлення виставок.

10. Інформування батьків щодо завдань і змісту економічного виховання дітей у дошкільному закладі та сім'ї.

11. Активна участь батьків у проекті з соціально  - економічної та фінансової освіти дошкільнят (відкриті заняття, економічні ярмарки, свята, конкурси, Дні відкритих дверей тощо).