Давайте познайомимось!КЕРІВНИК ГУРТКА

в ЗДО "ТЕРЕМОК" - ГАННА МЕЛЬНИК


«Маленька людина… повинна побачити і зрозуміти,

 у чому коріння нашого життя,

 від чого залежить те, що у нас на столі…»

 В. Сухомлинський

 

         ПЕРЕДМОВА

         Якісна дошкільна освіта - надважлива вимога суспільства й держави. Одним із важливих показників якості освіти є здатність дітей орієнтуватися у реаліях життя та досягати успіху.

   Економічні зміни в суспільстві обумовлюють потребу формування передумов економічної освіти в єдності з моральною освітою, опанування дітьми дошкільного віку економічних знань і практичних умінь у доступній формі.

   Тож сучасний навчальний заклад має виконувати своє головне завдання - забезпечувати розвиток особистості, здатної орієнтуватися, діяти, творити в новому швидкозмінному суспільстві, адекватно викликам часу.

   В усьому світі зростає увага до формування соціально активної, життєво компетентної особистості, здатної розумно розпоряджатися наявними ресурсами . Відтак актуалізується завдання соціально-економічної освіти, зокрема й фінансової, починаючи з дошкілля.

         Соціальна освіта навчає дітей громадянським обов'язкам, необхідності розуміння соціальних проблем.

     Фінансова освіта включає розвиток важливих навиків заощадження, розробки бюджету і участі у фінансових проектах.

      Економічне виховання - процес формування у людини сучасного економічного мислення, почуття бережливого хазяїна, працелюбності, старанності, діловитості, організованості і завзятості.

         Економічне виховання в сучасний період - актуальна проблема як для дітей, так і для дорослих. Для відбудови економіки держави, для грамотного вирішення великих і малих економічних завдань треба серйозно займатись економічним вихованням підростаючого покоління, і насамперед здійснити перелом у відношенні до трудової діяльності, ресурсів держави, до господарювання, до державної, комунальної і приватної власності. Велику кількість цих питань доводиться вирішувати вперше .

        В Україні дуже малий досвід нових ринкових відносин і вже чимало накопичено «досягнень» шкідливої і ворожої народу економіки. Питання: «Чи потрібно і навіщо дошкільнику фінансово - економічне виховання?» - набуває нині особливої актуальності і вимагає серйозної педагогічної корекції. Чим більше діти дошкільного віку стикаються із соціальною дійсністю, побутом, тим більше виникає у них питань.

             Майбутнє кожної людини у її власних руках. Очевидним є те, що виховання соціально – відповідальних та освічених у фінансовій сфері дітей робить їх спроможними змінити власне життя та світ довкола на краще, тим самим збільшуючи шанси на успішне й  щасливе майбутнє. Особлива необхідність фінансового навчання постає все більш очевидною в останні роки. Незважаючи на те, що ми живемо в світі з швидко перемінними економічними умовами, діти і дорослі у всьому світі мають дуже низький рівень фінансової грамотності, школи і вчителі часто не мають можливостей для вирішення цієї проблеми. Внаслідок недостачі знань у сфері фінансів, діти та молодь часто стають жертвами соціально, екологічно та економічно нестійких моделей споживання .

       Чому раннє дитинство ідеальний час для початку соціального і фінансового навчання? Раннє дитинство є найбільш сензитивним періодом для позитивного впливу. Розвиток дітей у цей період сильно залежить від навколишнього їхнього середовища, а ефект від навчання в цей період залишається на все життя .

      Кандидат педагогічних наук, творчий педагог Л.Б.Фесюкова зазначає, що «у  мінливих  умовах  сучасного  суспільного  й родинного життя  дуже  важливо починати економічну освіту дитини  зі старшого дошкільного віку» .

      Аналіз дитячих ігор, питань, розмов свідчать про інтерес дітей до проблем, пов’язаних з економікою. Причинами цього вважається проникнення економіки, насамперед, у життя сім’ї, де дитина і стикається з  фінансово-економічними проблемами,  які  частіше  за все обговорюють члени родини. Цілком зрозуміло: чим раніше ми розпочнемо фінансово-економічну освіту  дітей,  тим усвідомленішими,  раціональними  та  розумнішими  будуть  їхні   дії та вчинки, бо саме в цьому віці діти опановують первісний досвід елементарних економічних відносин.  Чим  старші  діти,  тим активніші вони  у  вирішенні  багатьох  фінансово-економічних  питань: розподілі сімейного бюджету, складанні меню, обладнанні квартири тощо .

                     Практика роботи показує, що трактування економіки, як області «розумного ведення домашнього господарства», мистецтво його ведення має бути подано дітям у формі елементарних відомостей: навчання їх правильному відношенню до грошей, методам їх отримання та розумного використання; за допомогою ігор, економічних завдань, ситуацій, змісту казок, ввести дітей в складний світ предметів, речей, людських взаємовідносин, доступних пояснень взаємозв’язку  між   економічними   та   етичними   категоріями: праця, товар, гроші, вартість, ціна з однієї сторони, і моральними – бережливість, чесність, економічність, гідність, щедрість, ощадливість – з другої .

           Однією з програм, яка сприяє оволодінню дітьми навичками, які допомагають соціальній інтеграції в суспільстві, вихованню в них готовності до свідомої участі в товарно-грошових відносинах є міжнародна програма соціально-фінансової освіти дітей від 3до 6 років «Афлатот»

       Дана програма допомагає дошкільнятам усвідомити, хто вони є і як слід взаємодіяти з іншими людьми, надихає дітей вивчати свої права і обов’язки, вчить планувати бюджет, раціонально використовувати ресурси, оцінювати наявні можливості, формує підприємницький дух, а також акцентує увагу на ролі сім’ї та сімейних цінностей у вихованні.

            Оскільки знання, вміння та навички, сформовані у дошкільному віці мають стати фундаментом для становлення громадянина – людини, щиро зацікавленої в розвитку та економічному розквіті своєї держави, на мій погляд, дуже важливою є продумана та послідовна робота з економічної освіти найменших громадян нашого суспільства.

                    Тому нашим завданням, як педагогів, не тільки дати об’єм економічних знань, але й навчити правильно користуватися цими знаннями, тобто виховувати економіста, господаря, хазяїна свого життя.

      Враховуючи важливість соціально-фінансової та економічної грамотності дітей дошкільного віку, у мене виникла ідея створити гурток з формування соціально-фінансової та економічної грамотності дітей старшого дошкільного віку « Наш друг - Афлатун», в основі якого лежить програма Афлатот.

 

        Новизна ідеї полягає в поєднанні формування у дітей фінансової та економічної грамотності, необхідних для ринкової економіки, навичок заробляння і витрачання грошей з вихованням соціально відповідальної поведінки. Поєднання освітніх підходів до навчання фінансової грамоти та соціальному підприємництву створює умови не тільки для особистісного зростання і самовизначення дитини, але і для зовсім нового для дошкільного навчального закладу міжсекторального співробітництва, націленого на соціальні перетворення.